Divadlo Kontra założone zostało w styczniu 2007 przez Klaudynę Rozhin, polską reżyserkęi tłumaczkę od lat żyjącą w Anglii, oraz słowackiego aktora Petra Čižmára.
Pierwszą produkcją Kontry była słowacka prapremiera irlandzkiego hitu Marka O’Rowe Howie a Rookie (styczeń 2007). Spektakl spotkał się z doskonałym przyjęciem widzów i krytyki, i prezentowany był na licznych festiwalach, m.in. Nowa Drama w Bratysławie,
Dotyki a Spojenia w Martinie, Pohoda w Trencine i Setkani/Stretnutia w Zlinie.
Otrzymał nagrodę ‘Prekvapenie Novej Dramy 2007‘, nagrodę słowackiego LitFondu, a także prestiżową nagrodę krytyków DOSKY 2007 – Objav Sezony 2006/2007.
Gościnnie prezentowany był w Czechach, Polsce i Anglii, a także na największym światowym festiwalu teatralnym Edinburgh Fringe 2007 w Szkocji.
Drugą premierą Kontry (styczeń 2008) był zrealizowany w koprodukcji ze Studiem 12 w Bratysławie monodram Rum a Vodka (Wódka z Rumem) Conora McPhersona.
Spektakl prezentowany był na festiwalach Nowa Drama w Bratysławie, Dotyki a Spojenia w Martinie, Sam na Javisku w Trencinie, a także na warszawskim Hajdparku i lubelskim Festiwalu Teatrów Niewielkich. Mimo że od premiery upłynęło ponad 6 lat, Rum a Vodka
wciąż cieszy się niesłabnącym powodzeniem: mamy za sobą ponad 300 przedstawień i fanclub, którego członkowie oglądali spektakl po kilkanaście razy.
W czerwcu 2008 odbyła się premiera światowego przeboju irlandzkiej autorki Marie Jones Kamene vo Vreckach (Kamienie w Kieszeniach). Spektakl grany był w niemal wszystkich miastach i miasteczkach Słowacji, a także w Polsce i w Czechach, gdzie obydwaj wykonawcy otrzymali Główne Nagrody Aktorskie na festiwalu Kopriva w Koprivnicy (2010).
Kolejną premierą była wielokrotnie nagradzana sztuka Endy Walsha Bedbound (premiera: luty 2009).
W lipcu 2009 powstał Smiech v Temnote, spektakl na który złożyły się trzy jednoaktówki Samuela Becketta: Fragment Dramatyczny I i II oraz Akt Bez Słów II. Żadna z miniatur nie była nigdy wcześniej wystawiana w Słowacji. Przedstawienie prezentowane było w Teatrze Studio w Warszawie oraz w Krakowie na scenie kabaretu Loch Camelot.
Pierwszą premierą na własnej scenie Divadla Kontra, w piwnicach zabytkowej kamienicy w Spisskej Novej Vsi, był monodram Conora McPhersona Sv. Mikulas (Św. Mikołaj) (luty 2010). Spektakl prezentowany był w Krakowie i Warszawie, a także w Trencine na festiwalu Sam na Javisku i w Zvoleniu w ramach Zvolenskich Hier Zamockich.
W sierpniu 2010 repertuar Kontry wzbogacił się o światowj sławy thriller Susan Hill i Stephena Mallatratta Žena v čiernom (Kobieta w Czerni). Była to słowacka prapremiera tego tytułu. Spektakl otrzymał Nagrodę Publiczności na festivalu Kopriva 2014.
Kolejną premierą (luty 2011) była A Piece of Monologue (Partia Solowa) Samuela Becketta w wykonaniu Petra Čižmára. Była to słowacka prapremiera tego utworu, który przetłumaczony został na słowacki specjalnie na zamówienie Kontry.
Spektakl prezentowany był w Zvoleniu w ramach Vikendu Atraktivneho Divadla oraz w Bratysławie w Studio 12.
W październiku 2011 powstał HAMLET w adaptacji i reżyserii Klaudyny Rozhin. W przedstawieniu wszystkie role grane są przez dwóch aktorów: Petra Čižmára i Andreja Palko. Spektakl nagrodzony został główną nagrodą jury na Przeglądzie Teatrów Nietradycyjnych Kopriva 2012 w Czechach, gdzie obydwaj wykonawcy zdobyli również Główne Nagrody Aktorskie. Prezentowany był także w Ośrodku Praktyk Teatralnych Gardzienice, w Teatrze Druga Strefa w Warszawie w ramach Dni Teatru na Mokotowie, na Jeleniogórskich Spotkaniach Teatralnych oraz na 17. i 18. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, gdzie nagrodzony został przez krytyków 2 Złotymi Czaszkami.
Następną realizacją Kontry (maj 2012) był monodram Marka Koterskiego Nienawidzę w adaptacji i reżyserii Klaudyny Rozhin. Spektakl prezentowany był na festiwalach Enter Nova Drama w Koszycach, Sam na Javisku Trenčine i Kremnicke Gagy w Kremincy,
gdzie wykonawca – Peter Čižmár – zdobył Nagrodę Specjalną ‚Artysta Roku 2013’.
W maju 2013 odbyła się przmiera MACBETHA Williama Shakespeare’a w adaptacji Klaudyny Rozhin, inspirowanej naukami i twórczością Eckharta Tolle. Spektakl prezentowany był na 9. Festiwalu Teatrów Niewielkich w Lublinie, Festiwalu Teatrów Błądzących 2013 w Gardzienicach , VII Nocnych Teatraliach Strachy w Krośnie,18. Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, WROSTJACH 2015 we Wrocławiu (Nagroda Rady Miejskiej Wrocławia) i Spotkaniach Teatrów Jednego Aktora w Toruniu.
Divadlo Kontra zagrało w sumie ponad 800 przedstawień nie tylko w Słowacji, ale także w Polsce, Czechach, Niemczech i Wielkiej Brytanii.
Najnowszą realizacją Divadla Kontra (marzec 2015) była słowacka prapremiera Poručika z Inishmore (The Lieutenant of Inishmore) Martina McDonagha.

FPU_logo_WEB_EN

TEATR KONTRA – „Hamlet” / SK

  • Dubicze Cerkiewne, 05.08 (sobota), godz. 20:00
  • Hajnówka, 07.08 (niedziela), godz. 16:00

Nasz Hamlet to człowiek, który – jak  wielu z nas – stracił zaufanie do świata. Jest samotny, głęboko rozczarowany, wątpiący i targany sprzecznymi emocjami. Kpi z autorytetów, demaskuje kłamstwa, nie wierzy w dobro i piękno, jest opętany śmiercią. Próbuje i nie potrafi odnaleźć  swojego miejsca i sensu swojej egzystencji w świecie, w którym przestały istnieć jakiekolwiek wartości – pozostał tylko wszechogarniający smutek. Czy zemsta jest wystarczającym powodem, aby żyć?
Hamlet to każdy z nas. Każdy, kto wątpi i szuka. W moim spektaklu Hamleta gra dwóch aktorów: każdy smutek, każde rozczarowanie ma inny odcień każdy cierpi i wątpi inaczej. Ci sami dwaj aktorzy wcielają się we wszystkie pozostałe role. Jeśli w każdym z nas jest coś z Hamleta, jest z niego coś także w Ofelii, Gertrudzie, Horacym i Klaudiuszu…  A może są oni tylko projekcją jego wyobraźni jego widzenia świata? Moja adaptacja oparta jest na  tekstach 2 Quarto i Folio i nie narusza integralności oryginalnego tekstu. Środki inscenizacyjne ograniczone są do minimum, aktorzy kreują kolejne postacie i tworzą świat Elsynoru za pomocą kilku prostych rekwizytów. Skupiamy się na sławie, fizyczności kreowanych postaci i nawiązaniu intymnego kontaktu z widzem. Jest to spektakl ascetyczny, intymny, prezentujący kunszt aktorstwa najwyższej próby, pozwalający widzowi zasmakować muskularności, pasji i humoru języka Shakespeare’a, a przede wszystkim  – sięgający do sedna tragedii i najgłębszych pokładów emocji.

60 min., plener